A-

A+

ERTELEME SONRASI İLETİ YÖNETİM SİSTEMİ (İYS) ZAMAN ÇİZELGESİ ve BAŞVURU SÜRECİ

Ticari iletişim ve ticari elektronik iletiler bakımından yeni bir dönem başlatan ve İleti Yönetim Sistemi’ni (“İYS”) hayata geçiren Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (Değişiklik Yönetmeliği) 04 Ocak 2020 tarihinde Resmî Gazete’de yayınlandı.

23.05.2020 tarihinde yapılan duyuruyla ise Değişiklik Yönetmeliği Geçici Madde 2’de Ticaret Bakanlığı’na verilen yetki kullanılarak İYS’e ilişkin bazı sürelerin 3 ay ertelendiği duyuruldu. İlgili duyuruya buradan ulaşabilirsiniz. 

Bu yazımızda, hizmet sağlayıcıların erteleme sonrası Değişiklik Yönetmeliği kapsamındaki yükümlülüklerini kolaylıkla ve eksiksiz olarak yerine getirmeleri için İYS zaman çizelgesi oluşturduk ve başvuru sürecini özetledik.

Hizmet Sağlayıcı İçin Zaman Çizelgesi

Aşağıdaki tabloda hizmet sağlayıcı için Değişiklik Yönetmeliği ile öngörülen yükümlülükleri, erteleme sonrasında yükümlülüğün geçekleştirileceği tarih aralığını ve son gününü bulabilirsiniz.

Yükümlülüğün Gerçekleştirileceği Tarih Aralığı

Yükümlülük

Son Gün

   

  4 Ocak 2020- 1 Eylül 2020

-İYS’e kayıt olunması ve daha önce alınan onayların İYS’ye aktarılması.

 31 Ağustos 2020

 

 

-İYS’nin talimat ve yönlendirmeleri ışığında sistemlerin İYS ile entegre hale getirilmesi.

 

 

 

 

 

 

1 Eylül 2020 ve sonrası

-İYS’e kayıt olmayan hizmet sağlayıcı ileti gönderemez.

-İYS üzerinde onayı olmayan alıcıya ileti gönderilemez.

-İYS üzerinden alınmayan onaylar veya ret bildirimleri üç (3) işgünü içerisinde İYS’e kaydedilir.

 

 

 

 

                 - 

Erteleme öncesinde hizmet sağlayıcıların daha önce aldıkları onayları İYS’e yüklemeleri için öngörülen son tarih ile İYS üzerinden onay kontrolü yapacakları tarih arasında 3 aylık bir geçiş süreci bulunmaktaydı. Bu geçiş sürecinde ise hizmet sağlayıcıların İYS ile entegrasyonlarını tamamlamaları beklenmekteydi. Ancak İYS üzerinde onayı olmayan alıcıya ileti gönderilememesini içeren ilgili maddenin yürürlük tarihinde (1 Eylül 2020) herhangi bir değişiklik meydana gelmemesi nedeniyle, 3 aylık erteleme sonucunda hizmet sağlayıcılar için öngörülen söz konusu geçiş süresi ortadan kalkmış oldu. Bu nedenle, mevcut durumda hizmet sağlayıcıların onay yükleme süreçleri ile entegrasyon süreçleri eş zamanlı yürüyecek.

Halihazırda İYS başvurularını yapmış sınırlı sayıda hizmet sağlayıcı bulunuyor. Bu süreçte, ilgililerin 3 aylık uzama sürelerini de dikkate alarak gecikmeden başvuru süreçlerini başlatmalarını öneririz. Başvurularını süresi içinde tamamlamayan ve daha önce alınan onaylarını süresi içerisinde İYS’e aktarmayan hizmet sağlayıcıların onaylarının geçersiz kabul edilme ve 1 Eylül 2020 tarihi ile İYS’e kayıt olamayan hizmet sağlayıcıların elektronik ticari ileti gönderememe riskiyle karşı karşıya kalacağını bir kez daha hatırlatmak isteriz.

İYS’e Nasıl Başvuru Yapılır?

İYS’e başvurular, İYS’nin internet sitesinde yer alan formun doldurulması ile yapılmaktadır. Başvuru sürecinde, hizmet sağlayıcının MERSİS numarası ve ticari elektronik ileti gönderimi yaptığı markaların tescil belgeleri (ve elektronik imzalı İleti Yönetim Sistemi Temel Hizmetler Kullanım Taahhütnamesi) ile imza yetkilisinin T.C. kimlik numarası, cep telefonu numarası, kurumsal e-posta adresi talep edilmektedir. Müştereken temsile yetki durumunda en az bir yetkilinin daha ilk yetkili tarafından imzalanmış dokümanı imzalaması gerekmektedir. Belirtilen bilgi ve belgelerin yanı sıra, başvuru sürecinde marka bazında sahip olunan onaylı kayıtlı elektronik iletişim adresi sayıları da talep edilmektedir.

Başvurunun Aşamaları

  • İYS internet sitesinden gerçekleştirilen başvuru süreci kurumsal e-posta adresinin doğrulanması ile başlamaktadır.
  • Daha sonra hizmet sağlayıcıya ait MERSİS numarası ve ilgili hizmet sağlayıcının yetkili kişisine ait T.C. kimlik numarasının doğruluğu sistem üzerinden sorgulanmaktadır.
  • Ardından ön başvuru aşamasına geçilir. Bu aşamada bazı bilgiler MERSİS sisteminden çekilerek otomatik olarak doldurulur, ancak yetkili kişinin cep telefonu bilgisi gibi bazı bilgiler ise manuel olarak girilmektedir. MERSİS numarası bulunmayanlar, İYS A.Ş. ile iletişime geçip kimlik tespiti adına istenen belgeleri sunarak kayıt olabilmektedir.
  • Ön başvurunun son aşaması olarak hizmet sağlayıcıya özel olarak sistem tarafından oluşturulan İleti Yönetim Sistemi Temel Hizmetler Kullanım Taahhütnamesi elektronik olarak imzalanarak sisteme yüklenir.
  • Ön başvuru aşamasının ardından İYS tarafından ilk incelemeler yapılarak ön başvuru onaylanır.
  • Ardından mevcut başvurunun ikinci aşaması olarak, hizmet sağlayıcıya ait markalar ve marka bazında sahip olunan onaylı kayıtlı elektronik iletişim adresi sayıları talep edilir. İleti Yönetimi başlığı altında girilen bilgiler (marka bazında sahip olunan onaylı iletişim adresi sayıları) zorunlu olmayıp İYS A.Ş. tarafından sistemin ölçeklendirmesinin yapılabilmesi açısından istatistiki amaçlarla talep edilmektedir.
  • Markaya ait bilgi ve belgelerin de girilmesinin ardından başvuru işlemi sona erer ve sistem tarafından başvuru numarası üretilir. Başvurunun statüsü bu numara ile sistem üzerinden takip edilebilmektedir.

İYS internet sitesinde yer alan İYS API (Application Programming Interface) Bilgi Formu ise başvuru sürecinin bir parçası olmayıp, teknik entegrasyonun test aşaması için oluşturulmuş bir formdur.

İYS A.Ş. Genel Müdürü Sayın Dr. Tolga Tüfekçi, internet üzerinden gerçekleştirdiğimiz yayında yakın zamanda mevcut başvuru sürecine alternatif başvuru yöntemlerinin de hayata geçirileceğini, alternatif yöntemlerle daha fazla hizmet sağlayıcının sorunsuz olarak sisteme girmesi amaçlandığını belirtti. Bu yöntemler arasında e-devlet üzerinden elektronik imza olmaksızın başvuru gibi yöntemler de yer almakta. Sayın Dr. Tolga Tüfekçi ile gerçekleştirdiğimiz “İYS Hakkında Merak Edilenler” başlıklı yayınımızın tamamına buradan ulaşabilirsiniz.